Wednesday, November 17, 2010

Exploit Code not People - HackBlog

"Our mission is to research, create and disseminate information, tools, and tactics that empower people to use technology in a way that is liberating. We support and strengthen our local communities through education and action. We strive to learn from each other and focus our skills toward creative goals, to explore and research positive hacktivism, and to defend a free internet and free society!"



Antara website2 yang aku minat untuk log, join dan sebagainya adalah berkaitan dengan hackers walaupun aku tahu pada hakikatnya aku memang seorang pemalas untuk menghafal kod-kod, mencipta kekunci pecah masuk "petibesi" orang. Actually aku hanya seronok untuk tahu. Bila dah tahu terpulanglah kalau aku nak jadikan ianya kerjaya ataupun tidak.

Apa yang aku nak kongsikan ni adalah tentang hackbloc yang aku baru jumpa hari ini. Sebelum ni aku hanya berlegar-legar tanpa rah tujuan kat hackthissite.org sahaja selesaikan segala mission-mission yang diberika untuk menguji sejauh mana aku boleh "pergi". Terkejut ataupun tak, buat masa sekarang aku masih lagi di level 2. Tak settle2 lagi basic mission aku. Baru diuji dengan HTML code. Hahaha... disebalik "view page source" rupanya ada rahsia! Bolehlah aku layan kutuk2 belakang lepas ni.
Apa sumber yang korang boleh dapat kat hackbloc ni adalah segala laporan-laporan tentang perkembangan hacking yang terkini di seluruh dunia yang mana hackers-hackers ni tadi mempunyai rangkaian-rangkaian tersendiri dan bergabung di seluruh dunia untuk sama-sama belajar dan "mengajar" mana-mana puak penindas ni dari terus sibuk mengganggu orang lain. Jadi tugas hackers ni lah yang akan menambahkan serta menyibukkan diorang daripada kelihatan makan gaji buta!

Ok.. apa-apa pun aku harap kawan-kawan yang lain bolehlah ajak kawan-kawan korang untuk join sama-sama belajar hacking. Bukan untuk hari ini, tapi untuk besok lusa, tulat etc. Kat sini aku sampaikan sedikit sebanyak link-link yang bagus untuk kesihatan kejahatan minda.

Hackthissite.org - Laman web yang membenarkan sesiapa sahaja hackers, meng'hack' laman ini.
Hackbloc - Blog report dari hackers2 anarchist.
Hackthiszine #10.5 download - Zine hackers. Aku pernah selak-selak zine ni sebelum ni. Bagus. Banyak informasi, 'kelas' hack, review, report hackers dan banyak lagi. Free!

4 comments:

  1. Sekarang dah 4 pagi oi.. aku masih berusaha menewaskan soalan no 2 dalam basic mission... ah... sbenarnya aku tidak berapa paham bahasa inggeris... hahaha.. adoi....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. dah sampai level 6... pngenalan ttg firebug dan ascii, hex dan binary table.. ish geram aku.. sambung esok...

    ReplyDelete

Latest Events - We Make Zines

Scenezine Circle's Notes

Sub-News